torsdag 17 november 2011

Julros + ull

Julrosor är verkligen vackra med mycket symbolik och mytologiska kopplingar, läs mer här.
Vi i butiken försöker förstå att julen närmar sig. Till hjälp har vi både amaryllis, 
hyacinter och tomtar. Men vädret är så väldigt annorlunda i år. Tänk att vi kan alla 
möjliga växter ute på trappen. Nu, så här års. Det känns det bara så osannolikt att det 
är 1:a advent om en vecka. 
Grannen därhemma klippte gräset för några dagar sedan och chokladblommorna blommar
i rabatten. 
Annorlunda jämfört med förra året då det var - 10 grader ute.

Julrosen levereras, precis som de flesta andra växter, i fula plastkrukor. Men i stället för 
att ställa ner den i en ytterkruka så klädde jag plastkrukan med en 15 cm bred ullremsa. 
Remsan fäste jag med stora pärlnålar och band tunt ullsnöre runt om. Tycker att 
resultatet blev väldigt bra och det är både snabbt och enkelt att göra. Satte 
förstås först en plastpåse om krukan, men för säkerhets skull kan man ändå ställa på fat.

Zinkfatet kommer från Våxtorps korgar och finns i en mängd olika storlekar. Fina både 
som ljusfat och som fat till vanliga terrakottakrukor.
Ullen kommer från A lot decoration.


1 kommentar:

Sanna sa...

Hej Margareta,

Vilket fint skönt värmande omslag till min favoritblomma. Du är så ullkreativ. ;) Det här är fantastisk ullterapi för min ullångest. :)

Min har varit full med bröllop och kransar omvartannat. Så nu en stund med t-banefunderingar och lite blomstertankar.

Ha en härlig kväll.
xoxo Sanna