fredag 7 maj 2010

Brudbukett hjärta

Ett hjärta av flätat trä kan lätt göras till en brudbukett. Det visade Linda, som varit på stan och inhandlat detta hjärta för att testa sin idé på brudbukett.
Orkidéklockor, gröna strån och ampelfackla är vackert ihop. Även luktärter är vacker till, men de blev tyvärr fort trötta. Bäst att välja något annan tåligare blomma som inte behöver så mycket vatten. Eller är det någon florist som har något bra tips.
På baksidan gör man en hållare av ståltråd. Det här är bara en prototyp som är klädd med tillandsiamossa. När vi gör "på riktigt" så blir handtaget lite kraftigare och vill man inte ha tillandsia så kan man klä med sidenband.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Här kommer lite tips på andra hållbara blommor till trä hjärtat. (Fanns det andra färger på själva trähjärtat?) Krysantemum, nejlikor (inte min favoritblomma men hållbar) solrosor och rosor. Tänk, häftiga färger och blad!! Lotta

Anonym sa...

Hej! Skriver till er för att förhoppningsvis få lite råd av er, ni verkar så himla duktiga! Min syster ska gifta sig i sommar, allra längst ner i Norge, och jag har fått det enorma privilegiet att göra deras buketter och corsage! Brudens bukett har vi redan bestämt hur den ska göras, hon vill ha rosor i cremefärg, lila liljor och lite grön "utfyllnad". Långa stjälkar som ska tejpas och sedan ha ett fint sidenband utanpå. Men min undran är, hur gör man ett corsage??? Han ska antagligen ha en ros med lite grönt runt, och sen ska det nog vara ståltråd runt med en nål längt ner (har hämtat iden av er!). Men hur fäster man den? Finns det floristnålar och nål till corsage att köpa för privatpersoner? Blir så enormt tacksam om ni ville dela med er av eran kunskap så jag inte gör henne besviken! Tacksam på förhand!! / Anki

Margareta, ägare t o m 2014 sa...

Hej ni anonyma:
Kan ni mejla mig så är ni snälla.