lördag 22 maj 2010

Tre olika bordsdekorationer i ljuskopp

Pingst, Mors dag, examen och bröllop kommer nu på löpande band . Många bord ska dukas för fest och göras extra fina. Så därför har jag tagit fram några enkla små bordsdekorationer som går att beställa, men som också går att göra själva om man inte har tummen mitt i handen förstås.

Glaset är en ljuskopp för ett vanligt litet värmeljus. I den sitter en ca 7 cm hög bit oasis (stickmassa) med ett aspedistrablad runt, (hostablad el likn tätt blad går också bra). Sen är det bara att välja blommor och eventuellt pynt. Tanken är att göra några dekorationer till varje bord, antingen att gruppera eller ställa på rad.

Den översta är med gröna nejlikor och grön pärlnål. Sätt först ner den låga nejlikan i stickmassan och stick sedan den höga nejlikans stjälk  igenom blomman på den låga nejlikan, så centrerat som möjligt.

Mellandekorationen är en lila nejlika med lite grönt från Hoya linearis (en sorts porslinsblomma). Pärlnålarna håller ihop bladet.

Den nedre dekorationen är med den röda rosen Passion. Tillandsiamossa täcker oasisens ovansida. Genom att sticka i pinnar och murgröna i oasisen så tar man ut svängarna lite.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så enkelt och snyggt! Som vanligt är era blomster arrangemang superfina!!
Lotta

Kerstin sa...

Vad snygga arrangemang! Vad snällt att du visar hur man ska göra. Skulle vara kul att testa nån gång, nu blir det lite lättare med din hjälp. :)
Ha det gott.

mirka sa...

Vad roligt att se lite nya varianter av dessa. När jag jobbade i blomsterbutik stod jag ofta och gjorde sådana här. Dock snöade jag in på att göra ganska lika varianter varje gång :) Brukar du använda en plastpåse om oasisen innan du virar aspedistran? Eller har du bara ett fat under?

Margareta, ägare t o m 2014 sa...

Kul att ni gillar de små dekorationerna.
Mirka: här behövs ingen plastpåse då ljuskoppen är av glas. Men om jag skulle göra större varianter, så ja.