lördag 8 oktober 2011

Den här svepasken är min privata och har bara legat undanstoppat till ingen nytta. Både för att den känts helt ute och för att jag inte vetat vad jag skulle ha den till.  Men  när man som jag nu följer med en del inredningsbloggar så ser man mycket trärent bland inredningsdetaljerna och man är väl inte sämre än att man påverkas. 
Och så här gillar jag den. Med suckulenta växter och mossa runt. Mossan är en fin kontrast till suckulenternas spetsiga blad. Det blir ett mjukare och mysigare intryck. Insidan av svepasken har jag plastat för att den inte ska bli förstörd. Den ovala formen är perfekt att ha på fönsterbänken.

Växterna är från vänster Haworthia limifolia, Haworthia retusa och Aloe descoingsii.




3 kommentarer:

Sanna sa...

Mycket fint. Jag är en stor fan av gediget härligt konstnärligt hantverk. Jag fyller min knäckebrödssvepask med mossa och hyacinter " en masse" till jul. :) Annars står den alltid på bänken med sina runda hårda kakor. :) Min mans släkting från norr hade pippi på att tillverka dessa i alla möjliga former. Vet inte om det är ett konsthantverk som är från din del av landet, vet du? Lite hantverkshistoria på en lördag.

Ha en härlig helg. Se om du kan hitta fler skatter som du kan inspirera med. Tack för all fin lust du förmedlat under veckan.
Sanna

Margareta, ägare t o m 2014 sa...

Sanna - har googlat lite och hittat en uppsats som Helen Åberg skrivit, där får man veta mycket om svepaskar.

http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/19100/1/gupea_2077_19100_1.pdf

PS. Har hittat några skatter till, se inläggen efter det här.

Sanna sa...

Vad spännande. Den skall jag läsa när jag återvänder från sjumilaskogen...menar svampskogen. :)

Ha det skönt. Å tack.