söndag 1 juni 2014

Elefantöra eller Parasollpilea

En gammal goding som har börjat efterfrågas igen är den här pilean som kallas för Elefantöra eller Parasollpilea. På latin heter den peperomia peperomioides.

Ett tag gick det inte alls att få tag på den, men nu finns i alla fall odling av den i Danmark, där de här exemplaren har vuxit upp.

Den kan lätt dra iväg och bli lite spretig, men om man inte gillar det så kan man nypa bort lite blad så den grenar sig och blir buskigare och skjuter sidoskott. 
Pilean vill inte stå i starkt solsken. Och jorden ska bara torka upp lite lätt på ytan. Ge den näring från vår till höst.
Elefantöra härstammar från Kina.


3 kommentarer:

Kerstins foto sa...

Hej Margareta!
Var inne i butiken i sent i fredags eftermiddag och köpte pioner. Blev så frestad när jag såg ditt blogginlägg om pionerna. :) Som sagt, köpte dom i fredags men blev något besviken när jag på söndag morgon såg att det börjat rasa vackra blad från den ena. Nu har den andra börjat rasa också. Tjejen i butiken sa när jag frågade om hur länge de står att det skulle var i alla fall en vecka, kanske längre om man kan hålla dom svalt på nätterna. Det kan jag inte, men de har inte stått på nåt extra varmt ställe heller. Vad kan det bero på att det blir så här efter så kort tid? Det känns lite snopet att jag efter ett dygn ska börja plocka kronblad från bord och golv.

Margareta, ägare t o m 2014 sa...

Hej Kerstin!
Ibland kan blommor bete sig på ett för oss helt oväntat sätt, men vi ersätter alltid våra kunder när något går snett. Kan bara säga att pioner brukar hålla jättebra. Så varken du eller tjejen här i butiken har gjort något fel vad jag förstår.
Vore tacksam för att föra den här diskussionen per tel i stället för på bloggen.
Kom in så får du nya blommor.

Josephine sa...

Åh! Elefantöra är barndomsnostalgi för mig :) När jag gick i lågstadiet, tidigt 90-tal, så var de jättepopulära att ge till lärare osv vid skolavslutningar. Eftersom de är så enkla att ta skott ifrån så hade vi flera stycken hemma och folk delade med sig av sticklingar till höger och vänster, minns jag. Det är så roligt att de blivit så populära igen, väldigt snygg växt!