torsdag 28 februari 2013

Förläng livet

Det går faktiskt att förlänga livet på snittblommor. Här är ett enkelt tips på hur du kan göra.

Du kanske har köpt eller fått en bukett som efter ca en vecka inte längre är lika fin. Ta isär buketten, korta av stjälkarna och ta bort bladen på stjälkarna. Sätt ner dem djupt i en glasvas så att de får stöd. På det här sättet håller de i flera dagar till eller kanske ännu en vecka, beroende på blomsort.

Här har jag använt mig av rosen Primadonna, prydnadsstenar och en Alvar Aalto vas.




3 kommentarer:

Kerstins foto sa...

Vilken bra idé, den tackar jag för. Har en sån vas så nu blir det nytt liv för snittblommorna. :)
Ha det gott.

Kerstins foto sa...

Har ju helt glömt bort att fråga om du köpte objektivet jag tipsade om? Hoppas det och att du är nöjd. :)

Margareta, ägare t o m 2014 sa...

Hej Kerstin!
Skrev en önskelista till tomten och han kom med objektivet. Helnöjd. Så jag är tacksam för ditt tips.