måndag 24 september 2012

Odling av okra

Om du har tittat på förra inlägget så såg du att det var torkad okra med i buketten på bilden.
Det var för ganska många år sedan som jag köpte okran i Blomsterhallarna i Årsta. 
I början av sommaren hittade jag några som var kvar. Det skramlade väldigt om fröna inne i okran och nyfiken som jag var så skar jag itu en och inuti var det massor med svarta ärtstora frön.
Fröna la jag i vatten över natten och planterade dem i såjord. Det dröjde ett bra tag innan några av dem grodde. Trodde överhuvud taget inte att så gamla frön skulle gro, men så här såg några av plantorna ut för några dagar sedan. Blomma på en och växande fröhus på en annan.
Ett litet tips till den som får en bukett från oss med torkad okra. Spara dem till våren och så en kulinarisk läckerhet (?)




Inga kommentarer: